Parc Pendjari

30 december 2013 - Tanguiéta, Benin

29 december

4u ’s morgens. Het ganse hotel ligt nog te slapen maar wij trekken er stilletjes vandoor. In het donker leggen we de weg af van Nattitingou tot Tanguieta en vandaar naar Battia, de ingang van het ‘Parc Pendjari’. Na een typisch Afrikaans gepalaver tussen Lambert en een aantal gidsen, wordt Louis onze gids voor de komende drie dagen. We doorkruisen eerst de zone van de jacht, waarna we het eigenlijke park induiken. In het park mag je enkel met een voertuig en alleen op een paar plaatsen mag je uitstappen. Eén er van is het meertje ‘Mare Bali’ waar we vanuit een uitkijkpost een aantal krokodillen en nijlpaarden zien. We zetten onze tocht verder richting de grens met Burkina Faso  en zien onderweg de één na de andere diersoort. In het park zijn talloze soorten antilopen te zien en ook bavianen leven er in hele groepen. De hippotrague (soort paard-antiloop) is een groot en elegant dier dat we af en toe te zien krijgen. Tegen de middag zien we eindelijk ook een grote olifant in de verte maar de gids vertelt ons dat we er straks wel nog meer zullen zien. De beste tijdstippen om de dieren te zien zijn ’s morgens vroeg vanaf zonsopgang (rond 7u) en in de late namiddag en avond (van 16u tot 19u). Na 19u mag je het park niet meer in. We profiteren van de ‘daluren’ om ‘s middags onze intrek te nemen in Hotel Pendjari, dat nogal amateuristisch wordt geleid. Je merkt duidelijk dat het hotel een monopolie heeft en de organisatie laat te wensen over… Meer reservaties dan kamers en vermits men niet anders kan dan daar te blijven gezien de grote afstanden moeten een aantal gasten zich tevreden stellen met tenten. Gelukkig kan Lambert onze bestelde kamers bemachtigen…

Na 16u trekken we er weer op uit in de hoop meer olifanten en misschien wel een leeuw te zien… We mogen boven op het dak van de minibus zitten van waaruit we een beter zicht hebben, voor het zitvlak is dit niet bevorderlijk maar we hebben het er voor over. Onderweg zien we heel wat omver getrokken bomen en takken, de olifanten hebben zich geamuseerd. En even later zien we inderdaad een aantal mooie exemplaren. Ook een buffel en opnieuw antilopen en bavianen kruisen onze weg. Opwinding is er wanneer we een familie olifanten de weg zien oversteken. Dit is niet altijd zonder gevaar want als er kleintjes bij zijn durven de mannetjes wel eens de aanval inzetten en moeten de minibusjes zich gauw uit de voeten maken. Het is van belang dat je dan voor de olifanten weg bent om geen frontale aanval te riskeren…. Maar de familie blijft rustig, wat niet het geval is bij een mannetje enkele kilometers verderop, die het niet apprecieert dat we hem observeren en luid toeterend enkele stappen in onze richting zet maar het lijkt meer show dan ernst.

Bij valavond hopen we nog op een leeuw maar ook in het donker laat die zich niet zien. Jammer want terug in het hotel horen we dat verschillende groepjes een leeuw zagen op dezelfde route die wij volgden. Morgen opnieuw vroeg op en hopen op meer geluk….

30 december

We pakken onze koffers en terwijl het nog even donker is zijn we al opnieuw ‘en route’. We geraken stilaan gewoon aan de mooie antilopen tot Lambert plots roept dat hij even verderop een groot dier heeft gezien. De landrover voor ons is gestopt en Lambert roept ‘le lion, le lion’ !! En inderdaad, terwijl we uit het raam hangen zien we een leeuw statig de weg oversteken en verder wandelen in het hoge gras. Het is ons gelukt, we zagen de koning der dieren in de vrije natuur.

En Sophia en Nele vinden de reacties van Louise en de mannen al even spectaculair als de leeuw zelf.

Nog voor de middag komen we aan op onze tweede slaapplaats in het Parc en we zijn in de wolken. Pendjari Lodge is werkelijk een paradijsje in het park. Vijf grote tenten op een stenen balkon staan opgesteld op een helling van waaruit we een enorm vergezicht op de savanne hebben. In de tenten is er een eigen badkamertje en op de terrasjes is het zalig genieten. De Franse eigenaar heeft zelfs een grote waterpartij aangelegd onderaan de heuvel waar dieren ’s morgens en ’s avonds komen drinken. We besluiten om enkele uurtjes te genieten en in de vooravond opnieuw een tochtje te maken. En het loont de moeite! Vrijwel alle dieren zien we nog eens: olifanten, antilopen,apen, buffels en… we zien nog drie keer leeuwen! Super!