Jaarwisseling in Afrika....

31 december 2013 - Natitingou, Benin

31 december

Het vroeg opstaan zijn we ondertussen al gewoon dus ontbijt om 7.15u vinden we al bijna uitslapen… Aan Pendjari Lodge hebben ze een waterplaats aangelegd waar ’s morgens alle dieren komen drinken, deze drinkplaats is goed te zien vanaf ons terras. Jammer genoeg zien we er weinig passeren tijdens ons ontbijt: enkele buffels en aapjes, maar voor de rest is het kalm. We genieten van een lekker pannenkoekje op onze nuchtere maag en vertrekken voor de laatste keer het park in. De rit is kort omdat we nog een hele afstand moeten afleggen terug naar Natitingou. We houden wel halt bij Mare Bali waar we zicht hebben op 2 hippopotames en heel wat krokodillen. We zien nog een mooi tafereeltje met een hele kudde antilopen die uit het meer komen drinken. Na het verlaten van het park houden we nog halt bij mooie watervallen.

Is het omdat we terug in de bewoonde wereld zijn of omdat het de laatste dag van het jaar is en iedereen elkaar het beste toewenst, maar spontaan staan we allemaal wat stil bij het leven in dit land. De Beninezen moeten met heel weinig rondkomen, het leven is er hard, kinderen sterven vaak maar toch lijken ze allemaal gelukkig. Wat een verschil met ons land. Geleuter over file’s, het weer, … ce sont les problèmes de luxe. We denken terug aan Raoul en zijn centrum of hoe iemand hier ondanks de armoede toch nog mensen helpt die het nog moeilijker hebben.

We gaan een heel andere jaarwisseling tegemoet: geen zorgen rond kledij, eten, opsmuk en cadeaus,… En toch wensen we iedereen een fantastisch maar vooral gezond 2014 toe.

2013 was voor ons (en vele anderen) een moeilijk jaar, maar we koesteren heel wat mooie momenten en duiken vol vertrouwen het nieuwe jaar in. Tot volgend jaar…

1. Marieke kindt:
    1 januari 2014
    Remi,
    Ik mis mijn nieuwjaarsbrief :-(
    Amuseer je nog en kom heelhuids en ongetrouwd terug!
  2. Frans en Pietje:
    1 januari 2014
    Ik zie dat jullie in Tannougou waren. Over de gladde stenen naar de waterval. Durfde Lambert mee?. Hij zal wel een smoes gehad hebben dat hij op de auto moest passen. Deze waterval siert de omslag van mijn boek 'rien n'est jamais sûr'. Succes is Porto Novo en goede thuisreis. wij gaan een paar dagen de zon opzoeken in Gran Canaria.
  3. Zuske Mieke:
    3 januari 2014
    Prachtige zonsondergang, inderdaad om even stil te staan en stil te zijn ! Voor jullie ook een super,genietend en GEZOND 2014! XXX
  4. Nelly Prinse:
    3 januari 2014
    Wat maken jullie een mooie reis met z'n allen. Ik geniet ervan jullie verhalen te lezen. Nog veel plezier daar in het mooie Benin.
    Gelukkig Nieuwjaar!